Hodnoty: DNA úspešných firiem

Hodnoty sú ako DNA firmy – aj keď ich nevidíte, určujú správanie, rozhodovanie a smerovanie celej organizácie. Podľa Harvard Business Review (2022) 80% firiem síce hodnoty má, ale len 20% ich skutočne žije. Pozrime sa na to, čo odlišuje úspešné firmy od tých, kde hodnoty zostávajú len prázdnymi slovami.

Prečo sa vôbec zaoberať hodnotami?

Výskum Deloitte (2023) ukazuje, že firmy so silnou kultúrou založenou na hodnotách vykazujú o 33% vyššiu produktivitu a o 50% nižšiu fluktuáciu. Nie je náhoda, že najúspešnejšie firmy ako Google či Martinus majú jasne definované a žité hodnoty.

Podľa Gallup prieskumu (2023) 88% mileniálov považuje firemnú kultúru za kľúčovú pri výbere zamestnávateľa.

Nejde teda o otázku ČI, ale AKO hodnoty implementovať.

5 najčastejších prekážok v žití hodnôt

Podľa McKinsey & Company (2023) sú hlavnými bariérami:

  1. Vedenie nejde príkladom – lídri robia opak toho, čo hovoria
  2. Hodnoty zostávajú odtrhnuté od reality – chýba prepojenie s procesmi a systémami
  3. Komunikácia je jednorazová – po vytvorení hodnôt sa o nich prestane hovoriť
  4. Krátkodobé ciele prevážia – KPIs sú dôležitejšie než hodnoty
  5. Zamestnanci zostávajú pasívni – bez osobného stotožnenia s hodnotami a pocitu spoluvlastníctva

Ako na skutočnú implementáciu hodnôt?

Úspešná implementácia hodnôt vyžaduje systematický prístup. Výskumy ukazujú, že kľúčové je:

    • Začať s diagnostikou súčasnej kultúry a identifikáciou existujúcich neformálnych hodnôt
    • Vytvoriť ambasádorov jednotlivých hodnôt naprieč oddeleniami
    • Zabudovať hodnoty do onboardingu a vzdelávania
    • Zaviesť systém oceňovania kolegov založený na hodnotách
    • Prepojiť hodnoty s kariérnym rastom a rozvojovými plánmi
    • Vytvoriť priestor na pravidelné tímové reflexie a zdieľanie príbehov
    • Merať dopad cez zamestnaneckú skúsenosť a klientsku spokojnosť

    ROI hodnôt v praxi

    Keď som nastúpila do firmy bez hodnôt, za mesiac odišli traja kľúčoví ľudia. Po zavedení hodnôt a ich skutočnom žití sme znížili fluktuáciu o 40% a zvýšili spokojnosť zákazníkov o 25%, hovorí Martina Kotvan Belišová, Managing Partner IMPROVERA.

    Hodnoty nie sú náklad, ale investícia do budúcnosti firmy.

    Začnite hneď zajtra

    PwC štúdia (2023) odporúča:

    1. Urobte audit súčasného stavu
    2. Identifikujte kľúčových ambasádorov
    3. Vytvorte jednoduchý akčný plán
    4. Začnite s malými, ale viditeľnými krokmi
    5. Pravidelne vyhodnocujte progres

    Hodnoty sú ako kompas – v dobrom aj zlom počasí ukazujú správny smer.

    Podľa Boston Consulting Group (2023), firmy s jasne definovanými a žitými hodnotami prekonávajú svojich konkurentov v dlhodobom horizonte o 20%.

    Potrebujete pomoc s implementáciou hodnôt vo vašej firme? Napíšte nám