Univerzálne tipy, ako efektívnejšie pracovať či komunikovať

Vo firemnom prostredí často márne hľadáme recept na zlepšenie výkonu a dosahovanie skvelých čísel. Dlhodobý a udržateľný úspech pritom závisí predovšetkým na efektivite. 

Nie nadarmo sa vraví, že firma je taká silná aké silné sú jej jednotlivé články – teda ľudia v nej. Preto má zmysel nielen optimalizácia procesov, ale aj hľadanie efektivity v nás samotných. A tu dvojnásobne než inde platí, že nie sme inými ľuďmi v práci a v súkromí. Aké návyky máte vy? Dokážete byť efektívni pri plnení pracovných úloh, pri komunikácii alebo keď vašu prácu ovplyvní zmena?

Čo je efektivita?

Možno si spomeniete na situáciu, keď ste boli s kamarátmi či spolužiakmi v určitú dobu na rovnakej štartovacej čiare. S niektorými ste mohli mať dokonca rovnaké sny a ciele. S odstupom času potom bolo vidieť, že každý napredoval inak – viac či menej úspešne. 

Iným príkladom môže byť pohľad na kolegov a kolegyne, z ktorých niektorí toho stíhajú neskutočne veľa v práci aj v súkromí. Iný zas akoby boli paralyzovaní a neschopní sa rozhýbať z toho, koľko toho majú veľa. Prečo sú teda niektorí efektívnejší ako druhí? A čo je to vlastne tá efektivita? 

Efektivita je pomer medzi tým, koľko do činnosti vložíme a koľko ňou získame. Zvyšovať efektivitu teda znamená minimalizovať investovaný čas, energiu či peniaze a maximalizovať náš úžitok z tejto činnosti.

3 predpoklady k vyššej efektivite

Efektivitu môžeme vnímať pri plnení bežných pracovných činností, v schopnosti rozbehnúť projekty, ale aj dosiahnuť svoj sen o určitej pracovnej pozícii. Existuje viacero faktorov, ktoré ovplyvňujú našu efektivitu či úspech. Pozrime sa na 3 najvýznamnejšie:

  1. Pracovné návyky a priority

Byť efektívny neznamená pracovať dlhšie. Neznamená to nutne ani multitasking – zvládať viac vecí naraz, ktorý sa tak často pripisuje ženám. Efektivita je v skutočnosti o:

  1. správnych návykoch, vytvorení rutiny v činnostiach, ktoré nás dovedú k vytúženým výsledkom,
  2. prioritizácii na čo sa zamerať a čo naopak vypustiť,
  3. motivácii a správnom nastavení,
  4. uvedomení si, čo nám ide a v čom potrebujeme pomôcť,
  5. sústredení sa a minimalizovaní vyrušení.
  1. Asertivita

Asertivita sa zvyčajne nedáva do súvislosti s efektivitou, no je jedným z jej základných pilierov. Pomáha nám vyjadriť, čo naozaj chceme a čo si myslíme, stanoviť si svoje vlastné hranice, napĺňať naše predstavy a potreby a konať v zmysle našich priorít. Asertivita je zároveň schopnosťou prijať iný názor, nereagovať agresívne a konfliktne. Tvorí tak predpoklad pre budovanie vyrovnaných vzťahov a tímovej spolupráce.

  1. Adaptabilita na zmenu

Zmena je súčasťou našich pracovných aj súkromných životov. Je príležitosťou na zlepšenie a rozvoj. Niektorí ľudia prijímajú zmeny pomerne rýchlo a iní zase uviaznu na jednom bode a s ľútosťou spomínajú na “staré dobré časy”. 

Pre efektívne fungovanie firmy je však adaptabilita jednotlivcov na zmeny dôležitá. To, či sú v prevahe ambasádori zmeny alebo jej odporcovia, rozhoduje o úspechu firmy a často aj o kariérnom postupe. Práve preto má zmysel vedieť, ako sme na tom my sami a či dokážeme efektívne zvládnuť zmenu.

Na záver možno už len citát Petera Druckera o jedinom dôvode, prečo nepracovať na efektivite:

„Nič nie je menej produktívne ako robiť efektívnejšie veci, ktoré by sme nemali robiť vôbec.“ 

Zaujali Vás tieto témy? Srdečne vás pozývame na sériu našich webinárov o efektivite.