Ako definovať firemné hodnoty
V čerstvo založenej firme s malým tímom ľudia úzko spolupracujú a rozumejú čo je dôležité pre firemný úspech. S rastom firmy však obvykle rastie aj potreba opísať a komunikovať jasne žiadúcu formu správania – firemné hodnoty. Tie sú piliermi, z ktorých by mali ľudia vo firme vychádzať pri spoločnom úsilí dosiahnuť biznisové ciele. Čo sú firemné hodnoty? Prečo sú dôležité? A ako ich definovať?
Firemné hodnoty a firemná kultúra
Firemné hodnoty sú súborom zásad správania a postojov, ktoré pomáhajú nesúrodej skupine ľudí fungovať ako celok, spolupracovať a smerovať k naplneniu cieľov. Sú podstatou firemnej kultúry.
Firemné hodnoty sú jedinečné pre každú firmu. Vytvárajú unikátnu firemnú identitu, ktorou sa firma odlišuje od ostatných firiem. Úzko súvisia s ambíciami na budovanie obchodných vzťahov a na rast firmy a so zákazníckou spokojnosťou.
Prečo definovať firemné hodnoty
Firemné hodnoty dokážu rýchlo komunikovať želané princípy správania a postoje vo vnútri firmy a aj voči zákazníkom.
Z biznisového pohľadu majú svoj význam z viacerých dôvodov:
- Zjednocujú všetkých zamestnancov a robia zo skupiny spolupracujúci tím, čím zvyšujú motiváciu, efektivitu a produktivitu práce
- Určujú spôsob komunikácie – interne, medzi zamestnancami a tiež externe, so zákazníkmi
- Manažérom a lídrom pomáhajú prioritizovať a rozhodovať
- Marketérom uľahčujú vytvárať firemný brand, komunikáciu produktu a služieb a vytvoriť marketingovú stratégiu
- HR tímu umožňujú budovať firemnú kultúru zohľadnením hodnôt pri procesoch ako interná komunikácia, nábor a výber, adaptácia nového zamestnanca a ďalších
- Sú základom pre employer brand a pomáhajú osloviť správnych ľudí na pracovnom trhu
- Ovplyvňujú mieru adaptability voči zmene a inovatívnosť firmy
Základné princípy
Nech je spôsob definovania firemných hodnôt akýkoľvek, existujú základné princípy, podľa ktorých sa môžete pri ich tvorbe riadiť.
1. Prepojenie s víziou a cieľmi
Firemné hodnoty majú vždy odrážať ambície na napredovanie vpred a inšpirovať ľudí k napĺňaniu stratégie.
2. Odlišné od konkurencie
Nevytvárajte univerzálne znejúce formulky, ktoré pôsobia nedôveryhodne. Buďte originálni a odlíšte sa od ostatných na trhu.
3. Jednoduché na porozumenie a zapamätanie
Známe „keep it short and simply“ platí pre hodnoty dvojnásobne. Zložité formulácie znižujú stožnenie ľudí s hodnotami.
4. Aktualizované v čase
Iné hodnoty má firma v raste a iná vo fáze optimalizácie nastavených procesov a zvýšenia ziskovosti. Zohľadnite tieto zámery vo firemných hodnotách.
5. Podporujúce úspech zamestnancov
Definujte firemné hodnoty tak, aby podporili rast a rozvoj ľudí vo vašej firme.
A ešte jedna praktická zásada navyše: radšej sloveso, než podstané meno. Podľa Simona Sineka nemá firemná hodnota vyjadrovať želanú kvalitu alebo vlastnosť vo forme nič nehovoriacich a príliš všeobecných podstaným mien. Má byť popisom želaného správania, ktorý chceme dosiahnuť, s použitím slovesa.
Napríklad:
ZODPOVEDNOSŤ –> PREBERÁME OSOBNÚ ZODPOVEDNOSŤ ZA TO ČO ROBÍME
ADAPTABILITA –> ZMENY NÁS POSÚVAJÚ ĎALEJ
TÍMOVOSŤ –> VÝZVY RIEŠIME SPOLOČNE
Ako definovať firemné hodnoty
- Vytvorte kreatívny tím
Vytvárajte firemné hodnoty v širšej skupine ľudí, ktorí sú motivovaní a angažovaní a majú kľúčový význam pre fungovanie firmy. Vyberte ľudí z rôznych oddelení a s odlišnou úrovňou kompetencií a rozdielnymi uhlami pohľadu. Nezabúdajte však, že pri tvorbe hodnôt nejde o celofiremný konsenzus, ale o definovanie strategicky dôležitých foriem správania pre firmu, ktorou chcete byť v budúcnosti.
- Revidujte už vytvorené hodnoty
Pokiaľ už máte vytvorené firemné hodnoty, pracujte v skupine s otázkami:
- Sú naše hodnoty prepojené s aktuálnym biznisovým zámerom firmy, s víziou, misiou a cieľmi?
- Poháňajú nás naše hodnoty vpred?
- Rozumejú ľudia definovaným hodnotám?
- Dávajú hodnoty ľuďom zmysel?
- Je nejaká hodnota prebytočná?
- Chýba nejaká hodnota, ktorá podporí aktuálne smerovanie firmy?
- Definujte svoje hodnoty
Pri definícii hodnôt vytvorte v skupine diskusiu cez otázky:
- Aké veci sú pre nás skutočne dôležité?
- Čo nás všetkých spája a drží pokope?
- Aké formy správania si vo firme ceníme?
- Na čo sme vo firme naozaj hrdí?
- Podľa čoho chceme byť rozpoznateľní?
- Čo nás odlišuje?
- Vyberte naozaj kľúčové hodnoty
V návrhoch na firemné hodnoty nájdite podobné črty a zlúčte myšlienky do užších celkov. Následne v skupine prioritizujte a vyberte kľúčové hodnoty pre stratégiu a fungovanie firmy. Obvykle ich má firma 3 až 7.
- Formulujte firemné hodnoty výstižne
Formuláciu hodnôt čo najviac zjednodušte a popíšte tiež výstižne ideálne správanie, ktoré sa za hodnotou skrýva.
- Zaveďte a žite svoje hodnoty
Základom úspechu je úspešná implementácia hodnôt do života firmy. Zvoľte vhodný spôsob komunikácie naprieč firmou, pýtajte sa ľudí na ich názor a v prípade potreby revidujte.
Využite pre komunikáciu ambasádorov – angažovaných zamestnancov, ktorí reprezentujú svojim správaním vaše firemné hodnoty. Komunikáciu viete zatraktívniť nápaditou formu prezentácie napríklad cez firemné kalendáre, predmety s témou firemných hodnôt, maľby na stenách kancelárií, atď.
Zahrňte vaše firemné hodnoty do všetkého, čo robíte. Do výberu nových členov tímu a ich začleňovanie do tímu, do riadenia výkonnosti jednotlivcov aj tímov, do vedenia porád, do pravidiel pre odmeňovanie, povyšovanie, internej komunikácie, ale aj spôsobu, akým prepúšťate zamestnancov.
Žite skutočne svoje hodnoty a tešte sa, ak vám prinesú želaný úspech, pevné vzťahy a zákaznícku spokojnosť.
Zaujíma vás viac o definovaní firemných hodnôt? Chcete vedieť ako transformovať vašu firemnú kultúru? Oslovte nás.